אומני המיניאטורות משתפים בחוויית היצירה

צפיתם בדגמים המיניאטוריים של הכותל המערבי, הר הבית, טיילת תל אביב  והחרמון?

לבנייתם של כל המודלים הללו נדרשו תכנון, אהבה, מגוון חומרי גלם, שעות עבודה רבות והכי חשוב – אנשים טובים שמתרגשים מעבודתם, מודל אחרי מודל.

בהקשר זה, ראוי לציין שהצוות האמון על בניית המודלים במיני ישראל כלל אמנים ואנשי מקצוע רבים מכל המגזרים ומכל חלקי הארץ.

תהליך תכנון והקמת הפארק נמשך כ 4 שנים ויצא לפועל באמצעות כמאה איש בקירוב, לרבות אדריכלים, מודליסטים ואנשי ביצוע נוספים.

סיקרן אותנו מאוד לגלות מה מניע את האנשים שבונים מודלים ממוזערים לעסוק בתחום, אז שאלנו כמה מהאומנים.

לפניכם חלק מהסיבות מעוררות ההשראה אשר מניעות אומנים לעסוק ביצירתם המורכבת של מיניאטורות ודגמים מיניאטוריים:

 

  • משחק וחיבור לילד הפנימי: אמנים שונים מרגישים, שהעיסוק ביצירת מיניאטורות משחזר משהו מקסם הילדות ומחדוות המשחק שהייתה להם בימי ילדותם.

 

  • תחושת שליטה במציאות: בניגוד למתרחש בממשות החיצונית, יצירת עולם מיניאטורי קטן מספקת תחושה של בריאה ואפילו במידה מסוימת שליטה מרגשת באותה מציאות מדומה.

 

  • אינטימיות והזדהות עם היצירות: אמנים רבים חשים, כי עבודה על מודלים מוקטנים ומיניאטורות, מאפשרת להם לחוות אינטימיות ואף הזדהות עם תוצרי היצירה, במידה רבה בהרבה ביחס לזו שנחווית במהלך יצירתן של עבודות בקנה מידה גדול.

 

  • לשחק ב'גוליבר': היבט נוסף שאמנים מתרגשים ממנו, הוא כינון עולם ייחודי, בו הצופה יכול לחוש ממש כמו גוליבר במדינת הגמדים, או להרגיש שהוא מציץ לתוך תמונת מציאות אחרת.

 

  • לחקור את ממשותה של המציאות: אמנים מסוימים דיווחו כי הם נהנים לשלב ביצירתם אלמנטים מוקטנים לצד אחרים בגודל טבעי, כחלק ממחקר מסתורי ומופשט של השאלה: מהי בעצם המציאות ומה הופך אותה לממשית?

 

איך הם עשו את זה? – בניית מיניאטורות ב-10 שלבים

כשאנחנו צופים בדגמים המיניאטוריים הרבים והמרהיבים במיני ישראל, אנו עדים לנס אדריכלי של ממש, שרק אנשים עם מוטיבציה, אהבה ותשוקה גדולה לתחום יכולים לחולל.

אבל איך הם עשו את זה?

לפניכם עיקר שלבי תהליך בנייתן של המיניאטורות וסביבתן הנופית:

 

  1. בחירת קנה המידה: אחת ההחלטות הראשוניות והחשובות בבניית דגם מיניאטורי של מבנה, כלי תחבורה או עיר, היא בחירת קנה המידה. ישנם קני מידה שונים בגודלם, ובעוד שהקטנה של 1/4 ועד 1/35 עשויה להתאים לדגם של מכונית, למשל, הרי שאנייה גדולה ועל אחת כמה וכמה מבנה ארכיטקטוני מורכב ורחב ממדים, עשויים להתאים יותר לקנה מידה של 1/500 ומעלה. עיר שלמה, לעומת זאת, או פנורמה נופית, יצריכו קנה מידה של 1/2500 לפחות.

 

  1. שלב הסקיצה האדריכלית: בשלב זה, יש להשיג או לשחזר את התרשים האדריכלי המדויק של הדגם המיניאטורי, על פי המבנה, כלי התחבורה או חבל הארץ שמעוניינים לשחזר.על הדגם לשמור על קנה מידה מדויק כדי שיוכל להידמות למבנה או לאזור אותו הוא מיועד לשחזר.

 

  1. הקמת הבסיס: השלב הבא יהיה ליצור בסיס שגודלו המדויק זהה לשטח המבנה המשוחזר, בהתאם לקנה המידה שנבחר למיניאטורה.יש להקפיד לבחור בחומר שיאפשר לדגם להיות יציב, הן מבחינת חלוקת המשקל של חלקיו השונים והן בכל הנוגע לעמידות בפני פגעי מזג האוויר.

 

  1. ריצוף: כן, גם בדגם מיניאטורי פתוח שרואים לתוכו, יש להתקין ריצוף, ממש כמו במבנה אמתי.את הריצוף יש להדביק באמצעות דבקים ייעודיים על גבי הבסיס.

 

 

 

  1. העתקת הסקיצה על הבסיס: העתקה מדויקת ומפורטת של הסקיצה על מידותיו, כך שתופיע על גבי בסיס הדגם המיניאטורי, אמנם כרוכה בעבודה בלתי מבוטלת, אך מאפשרת ארגון ועבודה נכונה בהמשך שלבי הבניה.

 

  1. הקמת הקירות: הקמת קירותיו של המבנה אותו משחזרים, באופן נאמן למקור ובחומרי גלם יציבים מחד ונוחים לעיצוב מנגד – מהווה שלב מכריע בבנייה, שמצריך ניסיון ומומחיות, יצירתיות ותושייה. חשיבות מרכזית נודעת לגילוף וחריטה, פיסול, ציור ועיצוב של אלמנטים שונים המופיעים על גבי קירות המבנה.

 

  1. יצירת החלונות: לפני קיבוע הקירות והרכבתם במקומם, יש ליצור בהם חלונות ומפתחי דלתות, במיקומים המדויקים כפי שהם במבנה המקורי.

 

  1. הקמת הגג: לבסוף, יש ליצור את הגג בשיפועים, בתצורה ובעיצוב המשחזרים באופן מדויק את המבנה המקורי, ולחברו באופן יציב וחזק לבסיס ולקירות.

 

 

  1. צביעה: לאחר שמבנה הדגם המיניאטורי הוקם, יש מקום להשלמת פרטים, צביעה וקישוט ויזואלי שלו, כך שיהיה מעניין למראה וכמובן – נאמן למקור.

 

  1. גינון ועיצוב הנוף: הנוף הפנורמי, בין אם מדובר בחבל ארץ טבעי, כמו הגליל, הערבה והחרמון, או בסביבה אורבנית, כדוגמת תל אביב, מהווה חלק בלתי נפרד וחשוב מאוד בבניית המודלים המיניאטוריים. בעיצוב הנוף נעשה שימוש, בין היתר, בבריכות מים, שתילי פרחים קטנים ועדינים וכן בעצי בונסאי קטנים ומטופחים, שהם העתק מושלם של עץ בוגר, אשר גודל בשיטה מיוחדת, שמגבילה את צמיחתו לגובה ומאפשרת לו לשמר את צורתו הייחודית – בקנה מידה קטן בהרבה.

 

חומרי הגלם המשמשים לבניית המיניאטורות במיני ישראל

מעבר ליופיין של המיניאטורות בפארק מיני-ישראל ולדיוק בו הן משחזרות את הנופים, המבנים, כלי התחבורה והערים המקוריות, חשוב לזכור כי מדובר ביצירות שנבנו ותוכננו כדי לעמוד ביציבות ולאורך זמן בפני פגעי מזג האוויר.

על מנת לשפר את עמידות המוצגים במיני-ישראל תחת קרני השמש היוקדות, לחות הטל ורטיבות הגשם, נעשה שימוש חכם בחומרי גלם חזקים מחד, ונוחים לעיצוב מאידך.

אחד החומרים העיקריים שמשמשים את אומני המיניאטורות שלנו הוא הפוליאוריתן, פולימר חזק, שניתן לעיבוד בצורת קצף מוקשה או פלסטיק קשיח, והנו בעל מקדם בידוד תרמי גבוה  ועמיד ביותר בכל מזג אוויר.

הפוליאוריתן, לצד פולימרים דומים נוספים, מצריך מיומנות וניסיון רבים כדי לעצב עמו יצירות מרהיבות כאלו שמוצגות במיני-ישראל, כשפעמים רבות בוחרים האומנים לשלב גם חומרי גלם טבעיים וחזקים כמו אבנים וחלקי סלעים.

אבנים אלו מסייעים ליצור הדמיה מוקטנת ומשכנעת של צוקים, הרים ותוואי קרקע שונים, לצד עצי הבונסאי והצמחייה המתאימה לכל דגם.

חומרי גלם נוספים המשמשים לבניית המיניאטורות הם PVC מוקצף, פלטות על בסיס צמנט, ברזל, עץ ועוד.

קצף המשמש למטרות בנייה

 

התרשמו בעצמכם, ובואו לחוות ממקור ראשון את הדיוק המופתי ושעות האהבה הרבות שהושקעו במודלים בפארק!

הצטרפו למיליוני המבקרים במיני-ישראל, שכבר התאהבו באתר, ומגיעים להתרגש כאן ולחוות את ישראל הקסומה בקטן, בכל פעם מחדש.